Zalando
Relaunch Corporate Website

Workshop, project: concept lead, UX design, IA, specification, QA for C3 Creative Code and Content GmbH (Offices Berlin, Munich)

© C3 Creative Code and Content GmbH

CMS: Drupal 8

Transformation from a classic corporate website to a dynamic news hub

Zalando is Europe’s leading online platform for fashion. They wanted us to establish their new corporate platform as a pioneer in technology, content and design – engaging diverse core target groups, including investors, journalists, employees and interested members of the public through daily fashion stories.

Requirements

Smart & innovative features
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a visually strong & emotional layout
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show Zalando as young, dynamic, professionell & technically innovative
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Development of an integrated magazine with focus on multimedia
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Development of an integrated international Newsroom for 15 countries and in 8 languages
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Component based integration of some of Zalando’s digital services
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Development

My Role:

Client workshop, project: concept lead, UX design, IA, specification, QA

Concept development for this project was no easy task. These are the most difficult steps I have had to deal with from a conceptual point of view:

  • start of development of IA and UX design based on a new UI design that was almost completed at that time,
  • definition of almost all functions, templates, components as well as the technical characteristics before the concept development begins,
  • development of an integrated international newsroom for 15 countries and 8 languages ​​on a website that is only available in 2 language versions.

 


 

Examples of my work on this project

Wireframes (Sketch)

Specification (Confluence)


 

My (sentimental)
experience

  • I loved working for a fashion company (my first time).
  • I loved the passion of Zalando’s team for their brand, as well as their enthusiasm to establish a communication platform that is able to please all target groups and offers a modern and attractive image of the brand, its engagements and innovative style.

  • I hate teaser galleries on home pages when they are just hiding what’s needed to be seen. And…  I began hating content filter options, as well.

So, it’s simple: I am not a friend of function following form, although I am a great fan of good design. That was challenging for me in this case. Sometimes you win, sometimes … But, as the client likes it the way it is, I shouldn’t be grumpy. 😉


 

Official statement of C3

Das europäische Content Marketing Network C3 relauncht die Corporate Website für Zalando, Europas führende Online-Plattform für Mode. Die neue Unternehmensseite setzt dabei auf innovative technische Features, ein modernes dynamisches Design sowie eine klare inhaltliche Struktur und Navigation. C3 leistet den konzeptionellen und technischen Aufbau der Seite sowie nun die technische Betreuung.

Unter corporate.zalando.com findet sich jetzt ein Multi-Hub-Konzept, welches die diversen Zielgruppen (Investoren, Journalisten, Mitarbeiter, potenzielle Bewerber, Politik und interessierte Öffentlichkeit) mit jeweils auf sie zugeschnittenen Themen abholt und gleichzeitig einen einheitlichen Gesamtauftritt gewährleistet. Die Website als Ganzes ist zweisprachig (deutsch und englisch) und der internationale Newsroom Bereich bietet marktspezifische Inhalte.

René Gribnitz, VP Communications Zalando SE erklärt: „Wir haben die Zalando Corporate Website als Nachrichtenseite konzipiert, die mit tagesaktuellen Storys und magazinig aufbereiteten Inhalten Einblicke in die Arbeit des Unternehmens gibt. Damit sprechen wir über unsere bestehenden Zielgruppen wie Journalisten und Investoren hinaus auch die allgemeine interessierte Öffentlichkeit an.”

Der Relaunch umfasste dabei die Entwicklung eines visuellen Gesamtkonzepts und einer neuen responsiven UX/Informationsarchitektur samt Navigationskonzept basierend auf technischer Umsetzung in Drupal 8. Somit hat C3 als integrierte Full-Service Agentur die neue Corporate Website auf den aktuellsten technologischen Stand hinsichtlich Design, Usability und Technik gehoben. Auch inhaltlich ist die Seite nun magazinartiger aufgebaut — optimierte Inhalte, ein neuer Stil von Infografiken sowie interaktive und multimediale Formate adressieren die Kommunikationsbedürfnisse aller Zielgruppen.

Karsten Krämer, C3 Geschäftsführer und Standortleiter München sagt: „Digitale Champions wie Zalando verstehen das Mediennutzungsverhalten ihrer Zielgruppen besser als viele andere. Deshalb haben wir mit der neuen Corporate Website für Zalando eine state-of-the-art Plattform geschaffen, die technisch, inhaltlich und in ihrer Designsprache ebenso zeitgemäß wie zukunftsfähig ist.“

(published on Medium)


 

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